söndag 4 april 2010

Rätt val... Små marginaler...

2418511477363

tänkte jag skulle i dessa slutspelstider skriva om ett eget slutspel och vikten av att ta rätt beslut..


säsongen 04-05 tränade jag IBF FALUN DAM i elitserien.. vi hade gjort en helt okej säsong med vinst i Elit Norra och Super Elit..


De va nu dags att välja motståndare... Mitt val var Balrog... Faluns skräckmotståndare genom åren.. vi hade mött dom 3 ggr den säsongen.. vunnit alla... men den starkaste anledningen för mig var att vi hade gått som tåget vunnit många utan att spela jättebra i alla matcher men vi hade lyckats bygga upp en känsla i serien att vi kan inte förlora... de hade dock letat in sig en "mättnad " på slutet.. jag ville väcka laget med en svår match direkt... ja mena om vi skulle kunna ta guld var vi tvungna att vinna över alla... "DET ÄR UPP TILL OSS" för de är ju inget lag som GER ett guld till nåt annat...
Detta blev inte populärt hos sportchef och sponsorer... - vi måste till globen för sponsorerna.... men hallå sa jag.. ni har anställt mig för att ta guld... Vi hade varit jävligt kaxiga med det.. låt mig då få gå den vägen jag känner är rätt..

ska säga att jag har aldrig varit så kaxig nån annan gång under mina 20 år som ledare utåt.. men vi hade kommit överens om att Falun hade testat alla andra sätt utan att lyckats, så nu var det dags att testa detta.. Det ända man kan anklaga mig för är väl att jag gjorde det jobbet väldigt bra.. (sen var det skönt för många att gömma sig bakom den gapiga uppläningen när det sket sig Att Våga Är Att Göra..)


Det sas även från en del att jag var Sveriges Bästa Damtränare under säsongen.. Vilket jävla skitsnack... Jag var - är inte bäst... men var - är väl inte den sämsta heller kanske... vem bestämmer vem som är bäst.. de beror ju helt på vilket lag man tränar, hur den truppen passar mitt ledarskap, spelide osv.


Jag var inte heller ensam i ledarstaben.. Jag hade ansvaret tillsammans med Camilla Granelid som jag lärde mig oerhört mycket av.. ( du ska se min bokhylla nu... ordning med pärmar för alla olika moment i tränaryrket.. + allt inlagt i dumburken ochså... ) Vi tränade laget tillsammans.... Jag skriver dock här i jag-form.. vet inte hur Camilla uppfattade allt..


Vi hade även väldigt bra folk runt om laget där en av dom har blivit en av mina allra bästa vänner här i livet..

För mig är det inte bara tränare-coach som är viktiga... Man måste ha helheten med en enad stark ledarstab som jobbar tillsammans.... Man har olika roller men alla är lika viktiga precis som med spelarna.. Här tycker jag många klubbar missar nåt.. Bra ledarskap måste få kosta och då gäller det att ha en stor och stark stab..



Så med all respekt jag sket i vad sponsorerna sa i just den här frågan... ( om DOM nu sa det).. Vi hade möte med laget jag förklarade hur jag såg....(läs VI ) Dom förstog hur jag tänkte men dom var inte lika säkra som jag( dom hade ochså en annan ryggsäck så jag förstår varför ) Vi kom överrens om att i semifinalen skulle vi välja Balrog... Nu stog det mellan Endre och Högdalen... Mitt val här var Endre... dom hade-har en bra publikstöd ville förbereda laget på liv på läktarn inför Globen... hade även planer på att spela in publikljudet och spela det i högtalarna i Falukiriren Arena under träningarna inför finalen... ( javisst vi var inte och kom inte dit... men ..jag måste ju planera för det) Problemet här var att det skulle spelas under påsken detta år... Vi skulle spela på Gotland på fredag och en ev. 3 match i Falun på Söndagen.. Vi skulle flyga men kunde inte ta med alla på det.. Att åka båt var inget alternativ kommer faktiskt inte ihåg varför...


Jag ( läs vi ) ville att alla skulle vara med och tänkte inte låta några vara hemma... därför las Endre åt sidan... Vi valde nu Högdalen... som vi mött i serien och vunnit båda... en knapp hemma vinst då vi hade tränat ner laget ordentligt... och en lite större bortavinst...

Jag var fortfarande helt övertygad om att de var Balrog som var den rätta vägen.. men kunde inte gå imot laget kände jag... jag hade ju ändå fått med dom på att välja dom i semi... för Högdalen skulle vi ju egentligen bara slå...


Det var ju just det som var problemet vi hade segrat ihjäl oss och skulle möta några vi bara skulle vinna mot... Vi tränar på och jag berättar att jag vill att de ska smälla lite mer på träningarna att de e slutspel nu... De e så jävla gulligt på träningarna med rosa elefanter och volanger så ja.... vet att jag gick till en spelare på en träning och sa :håna folk reta upp dom.... kör över nån jävel så de händer nåt.. Spelaren gjorde väl så gott hon kunde men hände ingenting.... Det var 2 gånger det hände nåt.. 2 tjejer hade en liten fajt ( tack för den tjejer ) och när en spelare hade blivit petad inför andra matchen som hon gick ut och klubba ner en forward.... underbart härligt äntligen nån som reagera...


En annan träning när jag kom in i omklädningsrummet så låg det en hög med STORA RÖDA HJÄRTAN... tänkte direkt dom ska väl inte dela ut dom nu... de är alldeles för gull gull ändå... varför jag inte redan där tar bort dom vet jag inte varför ( något jag funderat på i många år..) men man lär så länge man lever..


Jag kommer sent ut till träningen pga samtal med en spelare.. när jag kommer ut så står alla vid ett bord och skriver nåt snällt till alla på dessa STORA RÖDA HJÄRTAN... det var inte direkt det vi behövde.. jag förstog-förstår att andemeningen inte var av ondo.. men VI hade redan gett alla ett papper med 3 saker som just dom bidrog med till laget... det var inte det vi behövde just då.. Nu kan man ju undra vad det hade med resultaten att göra?? men vi föll ju bara längre ner i landet gräddelin.. Kommer jag att ställas inför samma sitution igen kommer jag INTE bli lika paff igen utan kommer nog vänligt men jävligt bestämt ta alla STORA RÖDA HJÄRTAN och kasta dom i soptunnan direkt...


När vi hade sen hade telefonkonferansen så var jag så jävla sugen på att säga Balrog... men ville inte gå mot laget..Men det var bra nära. Vi börja och jag sa Högdalen... Då svarar deras lagledare Sheriffen det tackar Högdalen för... Ja vet inte om han hade sett in i nån glaskula.. eller om han bara var artig... men min olustkänsla blev INTE mindre... Jag behöll detta för mig själv.. FAST jag var och ÄR fortfarande övertygad om att det var Balrog som var den vägen vi skulle ha gått..


Matcherna i sig kommer jag inte kommentera så mycket... Vi förlora den första på straffar.... vann den andra... förlora den 3 i förlängning... Vill direkt säga att jag respekterar den insats som Högdalen gjorde... dom var bättre när det gällde och det kan INGEN ta ifrån dom... Men vi förlorade mer mot oss själva än mot Högdalen en uppfattning som även Kimmy (högdalens tränare) hade...

Vet att det skrevs att Kimmy coachade sönder mig/oss... Så kanske det var... Vet bara att vi vann skotten på dom 3 matcherna med 116-81... och dom kom från ALL OVER THE PLACE... Vi hade inte förmågan att förvalta våra chanser delvis för att dom hade en målvakt som gjorde en Kennet Andersson a la 94.. Karin Borg var magnifik på ett sätt ja inte sett varese före eller efter.. Sen tjata jag om att sätt dom lågt.. hon var grym högt men mindre bra längs marken..


Summa sumaru Kimmy fick ut mer av Högdalen tjejerna än jag fick av Falu brudarna när det gällde.. kort och gott.. Sen hade väl vi en annan press på oss och Högdalen kunde spela mer utan press och som att alla matcher var en bonus, något dom gjorde bra.. Jag är dock jävligt stolt över vilken säsong och vilken innebandy vi spelade större delen av den säsongen...

Varför jag kom på att skriva detta inlägg var att jag läste att en Schweiziskt klubbs styrelse hade valt motståndare istället för tränaren vilket för mig är helt obegripligt...

Så det gäller att ta rätt beslut och ha marginalerna med sig i ett slutspel... gränsen mellan succe och fiasko kan vara lika hårfin som mellan geni och galenskap...

Jag tror att det dock gynnat mig i min fortsatta tränar "karriär" att misslyckats... Hungern och revansch lusten finns där... och även erfarenheten att ta fel beslut och ha marginalerna mot sig för att kunna använda det till att ha marginalerna med sig och TA RÄTT BESLUT....

Elit Norra, damer
1. IBF Falun 14 12 1 1 101 - 38 37

Super Elit, damer
1.IBF Falun 7 5 2 0 31 - 19 21

Slutspel 3 1 2 0 15- 16 5

SA: 24 18 5 1 147 - 73 63 (alltså avser matcherna vid full tid...)

Faan de e nästan starkt gjort att säsongen komms ihåg som ett fiasko med den tabellraden

Starkt jobbat Engblom... de e humor....


ps. Jonas Bergström skall jagas hur landet... han har 1/3 del av landet och den sötaste prinssesan i manna mine och slarvar bort det med en Norska.... skjut fanskapet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar